نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: کتی ترمز های هیدرولیک

  1. #1
    صاحب سایت
    تاریخ عضویت
    2011-5-05
    نوشته ها
    637

    کتی ترمز های هیدرولیک

    تو این نوشتم سعی می کنم یه توضیح جامع ولی در عین حال مختصر و مفید در مورد طرز کار کتی های ترمز هیدرولیک ارائه بدم.......

    برا اونهای که نمی دونند => کتی = دسته ترمز

    این شکل و طرز عمل کرد در تمامی کتی های هیدرولیک به غیر از سری های Avid Elixir به همین منوال است...... حالا شاید در برخی مدل ها نوع قرار گیری مخزن نسبت به تیغه دسته عمودی باشد تو برخی ها مثل این عکس من موازی.....اون مطلب چیز مهمی نیست و در واقع تفاوت تو شکل و محل ظاهری مدار روغن است......



    کار کتی چی است ؟ این است که روغن رو پمپ کنه به سمت کالیپر و پیستون های کالیپر تا لنت ها به حرکت در بیاد و بچسبه به صفحه......

    مخزن روغن مورد نیاز رو تامین می کنه روی مخزن ( زیر درپوش مخزن هم یه غشای لاستیکی هست که می تونه منقبض و منبسط بشه...برای مواقعی که روغن مخزن کم و زیاد میشه
    خیلی مواقع لازم است تا روغن از داخل مدار کم شه و بریزه تو مخزن.....مثل مواقعی که لنت ها یا پیستون های کالیپر رو با داخل بدنه کالیپر فشار می دین برای اینکه لای لنت ها باز شه مثل زمان تنظیم خلاصی ....
    که توضیحات مفصلش اینجا داده شده

    یا مثلا وقتی ترمز داغ می کنه تو سرازیری های طولانی روغن داغ می شه و منبسط میشه....وقتی روغن افزایش حجم پیدا می کنه اجبارا یه مقدارش میاد ریخته میشه تو مخزن.....تو این حالت غشای لاستیکی روی مخزن می ره بالا و هوا از پشتش از طریق اون سوراخ هوا می ره بیرون تا به روغن اضافی اجازه ورود به مخزن رو بده......

    برخی مواقع بر عکس لازمه که روغن از مخزن کم بشه و به مدار اضافه بشه.....مثل وقتی که ترمز بعد از داغ شدن سرد میشه یا باز موقع تنظیم خلاصی این بار برعکس..یا به مرور وقتی لنت های شما خورده میشه و لازمه تا پیستون های کالیپر بیرون تر بیاد تا خوردگی لنت رو جبران کنه...تو این حالت برعکس اون غشا منقبض می شه و از پشتش هوای محیط باز از طریق همون سوراخ کوچک میاد پشت غشا تا روغن از مخزن کسر و به مدار اضافه بشه......هوای جای روغن رو می گیره...منتهی اون غشا هرگز نمی زاره هوا وارد روغن بشه.....

    پیستون عمل پمپاژ رو انجام میده......خود مغزی پیستون در واقع پلاستیکی یا فلزیه و نمی تونه روغن رو آب بندی کنه یا پمپ کنه........پس اومدن چی کار کردن اومدن دور مغزی پیستون دو تا جزو لاستیکی آب بندی کننده قرار دادن...

    یکی اورینگی که پشت پیستون است یکی هم پکینگی که جلو سمت شلنگی است که به سمت کالیپر می ره.....

    اورینگ وظیفش فقط این است که روغن رو از محیط بیرون اب بندی کنه یعنی نزاره روغن به بیرون نشتی پیدا کنه یا بر عکس هوا به داخل سیستم نشت کنه

    پکینگ قدرت نگه داری اب بندیش از اورینگ بیشتره و وظیفش زمان ترمز گیریه.....شما وقتی در حال ترمز گیری هستید و روی تیغه با انگشتتون فشار می آرین در واقع مقدار زیادی از این فشار رو این پکینک داره تحمل می کنه یعنی فشاری که روی ترمز میارین رو این پکینگ تبدیل می کنه به فشار هیدرولیک روغن.......

    حالا بریم رو بخش عملی.....

    وقتی ترمز می گیرین چه اتفاق می افته ...وقتی تیغه رو فشار می دین توسط اون محور کل پیستون به همراه اورینگ و پکینگ به جلو حرکت می کنند
    تا زمانی که پکینگ به اون سوراخ وصل کننده مخزن و مدار نرسیده اتفاق خاصی نمی افته...

    فقط پکینگ روغن رو فشار می ده و چون سوراخ بازه روغن از مدار وارد مخزن میشه و غشای مخزن کمی منبسط می شه تا اجازه ورود روغن رو بده.....ولی تا پکینگ به اون سوراخ می رسه و از سوراخ رد می شه در واقع سوراخ بسته میشه و ارتباط بین مدار و مخزن قطع می شه.....

    از این جا به بعد دیگه مدار ما یه مدار بسته است که ارتباطی به مخزن نداره.....خیلی ساده هر چی تیغه رو فشار می دین پیستون هم به جلو حرکت می کنه و روغن رو به سمت کالیپر پمپ می کنه.....تا زمانی که لنت ها به صفحه برسه....بعد از تماس لنت ها با صفحه هم دیگه حرکت خاصی و جا به جایی روغن نخواهیم داشت ولی با کم و زیاد کردن فشار انگشتتون روی تیغه فشار روغن و به همون تناسب فشار لنت ها رو صفحه کم و زیاد میشه تا قدرت ترمز گیری و بالا و پایین ببرید به دلخواه......

    ما تو عکس به دلیل عدم توانایی گرافیکی اون سیستم محور و تیغه و این ها رو ثابت نگه داشتیم و طول محور رو طویلتر نشون دادیم ولی خب خودتون می دونید که در واقع تیغه محور رو هل می ده و محور هم پیستون رو....!

    تو این حالت اون سوراخ می افته ما بین پکینگ و اورینگ.....و اینجا اورینگ وظیفش رو ایفا می کنه تا روغن به بیرون از مدار نشت نکنه و هوا بر عکس نیاد داخل......



    تو حالت واقعی اون سوراخ پورت اتصال بین مخزن و مدار رو جایی طراحی می کنند که دقیقا بعد از پکینگ باشه تا به محض فشار دادن تیغه و حرکت پیستون پکینگ سوراخ رو رد کنه وترمز گیری آغاز شه........ما در واقع برای نمایش بهتر شکل و واضح تر شدن اتفاقی که قبل از رسیدن پکینگ به سوراخ در ابتدای ترمز گیری می افته تو شکل یه نمه پیاز داغ رو زیاد کردیم......

    کاری که گزینه یا پیچ تنظیم خلاصی می کنه ( پیچ قرمز ) که باز در اخر همون مقاله که ابتدای این نوشته لینک دادم توضیح کامل راجع به عملکردش هست....در واقع این است که توسط مکانیزم چرخ دنده ایی کل سیستم رو به جلو و عقب حرکت می ده....

    برای وقتی که قصد دارین خلاصی رو کم کنید کل پیستون رو کمی به جلو حرکت می ده تا روغن به کالیپر پمپ شه به مقدار کم انگار که شما یه خورده ترمز رو گرفتین.....در واقع حالت خلاص ترمز از جایی شروع میشه که انکار شما یه نمور اول ترمز رو فشار دادین.....

    برعکسش هم موقعی که می خایین خلاصی رو زیاد تر کنید و پیچ قرمر رو بر عکس می چرخونید کل پیستون کمی عقب تر میاد و روغن رو از پشت لنت ها و کالیپر می کشه تو کتی تا لنت ها کمی عقب بیان.....

    حالا تو همه مدل ها و برند ها مکانیزم این پیچ تنظیم خلاصی مثل این Avid Juicy که من کشیدم چرخ دنده و مارپیچ نیست تو ترمز های مختلف مکانیزم های مختلفی داره.......ولی تو همشون به غیر از ترمز های Hayes Prime داستانی که اتفاق می افته این است که با جا به جایی اون محور و کل پیستون خود تیغه هم که به محور وصل است کمی پایین و بالا میره....

    بخاطر همین است که همیشه بعد از تنظیم خلاصی تو ترمز هایی که مجهز به پیچ تنظیم خلاصی هستند مجبورید یه بار دیگه محل قرار گیری تیغه رو هم جلوی انگشتتون تنظیم کنید......تا به حالت قبلش بر گرده.....که در مورد اون هم اینجا توضیحاتی دادم.....اون پایین مایین های مقاله است.....تو تنظیم محل قرار گیری تیغه هم در واقع کل پیستون و محور و این ها همه سرجاشون ثابت می مونند و فقط موقعیت تیغه نسبت به محور تغییر می کنه تا زاویه و محل ایستادن اون و فاصلش از فرمون کم و زیاد بشه.....یعنی هیچ اتفاق هیدرولیکی اینحا نمی افته و سیستم و پیبستون تکون نمی خورن....

    فقط ترمز های Hayes Prime از مکانیزم میل بادامکی استفاده کرده که به این مشکل برنخوره.....که اون هم خود ترمزش اونقدر عیب و ایرادات طراحی داره که این ایده طراحی زیاد نمی تونه باعث بشه اون مدل مدل خوبی جلوه کنه.....

    حالا تو خود کالیپر هم بحث داریم درسته تو کالیپر داستان خیلی ساده تر از این حرف هاست ولی اونهایی که فکر می کنند اونجا فقط پیستون ها هستند که جلو و عقب می رن بدونند به این سادگی ها هم نیست.....هر کاری که از بیرون ساده به نظر میاد وارد جزعیاتش بشین تازه می فهمین چه خبره....!!!!
    ویرایش توسط SABER_MTB : 12-09-19 در ساعت

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •